Recruitment
Doelgroepbepaling en Segmentatie

Recruitment wordt vaak ingezet als push marketing. Inhoudend dat een bedrijf actief massaal verschillende kanalen inschakelt om hun vacature te vervullen. Vacaturesites, banenkranten & magazines, werving en selectie/bemiddelingsbureaus overal waar een vacature uitgezet of vertoont kan worden, wordt ingezet. Met de hoop dat er uit deze massa een “volledig passende” geïnteresseerde solliciteert.

Voordat een organisatie op zoek gaat naar een nieuwe werknemer is het belangrijk om aan doelgroepbepaling en segmentatie te doen. Goede doelgroepbepaling helpt een onderneming gericht, efficiënt en effectief te communiceren met toekomstige werknemers (klanten).

De doelgroep wordt enigszins bepaald door hard skills, de vaardigheden, die voor de functie noodzakelijk zijn en anderzijds door de soft skills, persoonlijke, emotionele en sociale vaardigheden. Ook deze soft skills moeten matchen met het bedrijf. Dit is de graadmeter of werkgever en toekomstige werknemer een succesvolle relatie zullen hebben.

Door concreet de soft skills te bekijken splitst HRMarketing de doelgroep op in een subgroep (segmentatie) met specifieke eigenschappen. Hierdoor bepaal je waar deze werknemers te vinden zijn en wat hun wensen en keuzecriteria zijn. Op basis van deze informatie maakt HRMarketing een (marketing)actieplan voor benadering van deze groep. Nu weet je hoe je de doelgroep op een pakkende manier kunt aanspreken voor een vacature en welke elementen je moet benadrukken om in te spelen op hun wensen.

Door zorgvuldig je toekomstige werknemers te kiezen, werf je gerichter en wordt de slagingskans voor langere termijn vergroot. Doe niet standaard, wat de ander doet. Elke organisatie (=groep mensen) is anders en uniek, dus wees onderscheidend, authentiek en doelgericht. Alleen zo zal je met recruitment scoren, HRMarketing